Sepatfa-Banner

درباره طرح سپتفا


Sepatfa

عنوان

سپتفا (سامانه پایش تجهیزات فناوری اطلاعات بانکی)


شرح مختصر

سیستم نرم افزاری مانیتورینگ تجهیزات فناوری اطلاعات بانکی شامل راهنمای کاربردی ، کدهای خطا ، اطلاع رسانی پشتیبانی فنی و اعلام خرابی در سه سطح مرکزی بانک ، شعب بانکی و شرکت پشتیبان جهت مدیریت در سراسر شبکه بانکی کشور با استفاده از سامانه تحت وب و همچنین اپلیکیشن موبایلی


پلتفرم و تکنولوژی پیاده سازی

تحت وب و اپلیکیشن موبایلی استفاده از تکنولوژی های ASP.net MVC 6 و Entity Framework 6.0 و Apache Cordova


ویژگی ها

با توجه به تجربه چندین ساله (از سال 1382) در زمینه نصب و راه اندازی اتوماسیون شبکه بانکی کشور و همچنین پشتیبانی تجهیزات بانکی از جمله خودپرداز ، یکی از نیازهای بسیار ضروری شبکه بانکی را که عبارتست از مدیریت و کنترل کردن کارکرد تجهیزات فناوری اطلاعات شعب بانکی و به دنبال آن اعلام خرابی و پیگیری آن تا زمان رفع عیب توسط شرکت های طرف قرارداد بانکها می باشد را از نزدیک لمس کرده و برسدد یافتن راه حلی برای بهبود بخشیدن به روش های ناهمگون و پراکنده آن بوده ام. این ایده با توجه به توضیحاتی که خواهم داد تا کنون در شبکه بانکی کشور دیده نشده و می توان گفت با امکانات در نظر گرفته شده ، در نوع خود بی نظیر بوده و مورد پسند استفاده کاربران آن خواهد بود.

این سامانه جهت ایجاد یک ارتباط یکپارچه و حساب شده بصورت کاملا مکانیزه جهت برقراری ارتباط بین بانک و شرکت های پشتیبان طراحی شده است. هدف اصلی این طرح راه اندازی یک مانیتورینگ جامع آنلاین در عین حال ساده جهت مدیریت تجهیزات فناوری اطلاعات شعب بانکی است.

درست است که اکثر بانک ها برای تجهیزات اصلی خود از جمله خودپرداز سامانه های مانیتورینگ (مانند ایرما شرکت خدمات انفورماتیک) مجزایی دارند اما این سیستم ها فقط برای تجهیزاتی کاربرد دارند که به یک شبکه امن بین تجهیزات شعبه و بانک متصل باشند و فقط از محل بانک و سیستم های داخلی آن قابل اجرا و کنترل می باشند در حالیکه در این سامانه حتی پایش تجهیزاتی همچون UPS را که به هیچ شبکه ای متصل نمی باشد را فراهم می سازد و به دلیل رعایت ملاحضات امنیتی حتی از طریق شبکه در دسترس و گسترده اینترنت نیز قابل اجرا می باشد بطوریکه برای رئیس شعبه و یا هر کاربر دیگری ، با در نظر گرفتن عملیات رجیسترینگ از مرکز و سطوح دسترسی تعریف شده این امکان را فراهم می سازد حتی خارج از محل شعبه و در روز های تعطیل بتواند با ورود به این سامانه از طریق اینترنت ، وارد فضای مجازی شعبه خود شده و به تمام اطلاعات مورد نیاز در زمینه کاربری تجهیزات فناوری اطلاعات شعبه دسترسی داشته و نهایتا کانال های ارتباطی تمامی شرکت های پشتیبان را به ساده ترین وجه در اختیار داشته و در صورت نیاز براحتی بتواند از طریق این سامانه اعلام خرابی کند تا بلافاصله بصورت آنلاین لاگ مربوطه به دو سامانه پایش مرکزی بانک و نیز سامانه پایش شرکت پشتیبان ، ارجاع گردد.

قابلیت دیگر اینکه در مواقعی که کاربر امکان دسترسی به هیچ سیستم رایانه ای در خارج از وقت اداری نداشته و یا به دلایل مختلف برقراری ارتباط با اینترنت مقدور نباشد ، اپلیکیشن تحت موبایل این سامانه براحتی تمامی این مشکلات را برطرف کرده و با محیطی بسیار ساده و کاربر پسندانه تمامی این اطلاعات و امکانات را باز هم با در نظر گرفتن لایه های امنیتی و رجیستریشن ، در اختیار کاربر قرار می دهد و از طریق پیامک ، بانک اطلاعاتی مرکزی سامانه را پس از ثبت لاگ های اعلام خرابی ، تحت تاثیر قرارداده و سایر سیستم های این سامانه را بروز رسانی می کند.

از طرفی کارشناسان شرکت های پشتیبان نیز با اپلیکیشن طراحی شده مخصوص خود از طرف سامانه پایش شرکت پشتیبان ، لاگ های ارجاع شده را دریافت و با محل مورد نیاز ارتباط برقرار می کنند.

سامانه های پایش مرکزی بانک و شرکت پشتیبان بدون نیاز به راه اندازی و اتصال چندین شبکه اختصاصی و پیچیده مابین خود و شعب و نیز بدون نیاز به صرف هزینه های بسیار زیاد ، از طریق این سیستم و فقط دریافت اطلاعات ثبت شده توسط سامانه پایش شعب بانکی ، این ارتباط زنده را برقرار کرده و با امکانات مختلف توانایی های منحصر به فردی را ایجاد می کند.

مهمتر اینکه سایر سیستم های مانیتورینگ بانکی فقط مختص برخی از تجهیزات بانکی می باشد و در صورت نیاز حتما باید از سیستم های مختلفی برای مدیریت و کنترل تمام تجهیزات شعب استفاده کنند در حالیکه این سامانه برای کلیه تجهیزات فناوری اطلاعات شعب بانکی طراحی و پیاده سازی شده است. بازار طرف استفاده این ایده می تواند تمامی بانک ها و موسسات مالی و اعتباری شبکه بانکی کشور باشد و شرکت خرمات انفورماتیک به عنوان بزرگترین متولی اتوماسیون شبکه بانکی کشور می تواند این طرح را بصورت یک محصول یکپارچه به تمامی مشتریان بانکی خود معرفی کرده و با همکاری و مشارکت ارائه دهنده طرح بفروش رساند.


مزیت رقابتی

مهمترین ارزش ارائه شده به مشتری یا همان مزیت رقابتی این طرح (Unique Value Proposition) عبارتند از :

• در دسترس بودن سامانه بدون نیاز به مکان و یا زمان خاص
• سهولت استفاده در محیطی کاملا ساده و کاربرپسند
• در دسترس قرار دادن تمامی اطلاعات مورد نیاز کاربر در خصوص تجهیزات مختلف و شرکت های پشتیبان متعدد
• تجمیع کلیه تجهیزات فناوری اطلاعات شعب بانکی در یک سیستم یکپارچه
• طراحی همزمان اپلیکیشن موبایلی برای استفاده آسان و خارج از سازمان
• توجه به نیازهای اساسی کاربران شعب در مواجهه با تنوع زیادی از تجهیزات فناوری اطلاعات شعبه و نحوه برخورد با هر کدام و دسترسی دقیق به اطلاعات شرکت های پشتیبان هر یک از آنها


بررسی نمونه های مشابه

نمونه های مشابه سیستم های مانیتورینگ بانکی معایبی همچون موارد زیر را دارند :

• نیازمند وجود یک شبکه اختصاصی بین تجهیزات شعب و مرکز و نیز شرکت پشتیبان می باشند (مانند سامانه ایرما شرکت خدمات انفورماتیک)
• از طریق شبکه اینترنت فقط به یکی از تجهیزات شعب اختصاص دارند (مانند سامانه TBS بانک تجارت که تنها به خودپردازهای شعبه اختصاص دارد)
• از طریق شبکه داخلی بین بانکی قابل اجرا بوده و هیچ ارتباط شبکه ای با شرکت پشتیبان ندارند (مانند سامانه مانیتورینگ بانکهای صادرات و سینا)
• رابط کاربری و نیز تحلیل پیاده سازی نرم افزار ، به قدری ضعیف کار شده است که کاربران شعبه اصلا تمایلی به استفاده از آن را ندارند (مانند سامانه TBS بانک تجارت)


مدل درآمدی

مشتری مستقیم این طرح می تواند یک شرکت بخصوص در زمینه ارائه خدمات بانکی (مانند شرکت خدمات انفورماتیک) جهت فروش به بانکها بوده و یا اینکه به طور مستقیم بانک ها و موسسات مالی و اعتباری شبکه بانکی کشور باشد. به هر حال کاربر نهایی این طرح بانک ها و موسسات مالی و اعتباری زیرنظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد. اندازه بازار این طرح بستگی به استقبال مدیرت بانکها و موسسات مالی و اعتباری از آن دارد و می توان این طرح را در صورتیکه بصورت سراسری مورد قبول واقع نشود بصورت استانی ارائه کرده و به فروش رساند.

جریان درآمدی طرح به سه صورت می تواند باشد : طرح پیاده سازی شده قابلیت فروش به بانک به مبلغ کارشناسی شده توسط متخصصین بازاریابی و فروش را دارد. همچنین اجرای این طرح می تواند بعهده شرکت خدمات انفورماتیک بوده و درصدی از درآمد طرح که توسط کارشناسان بازاریابی و فروش تعیین می گردد ، به ارئه دهنده طرح تعلق گیرد. و مدل آخر اینکه محصول نهایی که توسط طراح پیاده سازی شده است توسط شرکت خدمات انفورماتیک به فروش رسیده و درصدی از درآمد آن که توافقی خواهد بود به شرکت خدمات انفورماتیک تخصیص یابد.