Sepatfa-Banner

خلاصه طرح سپتفا


امروزه گسترش تکنولوژی های پیشرفته در تمامی زمینه ها ، نمود چشمگیر و قابل توجهی داشته است و دانش فناوری اطلاعات در دنیای کسب و کار ، پدیده های جدیدی را به وجود آورده است. بانکداری الکترونیک یکی از عرصه های بکارگیری فناوری های نو در جامعه بشری قرن حاضر می باشد که با بهره گیری از تجهیزات پیشرفته و بروز ، این صنعت عظیم را دگرگون ساخته و خدمات جدید ، رونق کسب و کارهای تجاری و مالی را در دنیا دوچندان کرده است.

تراکنش های گسترده و عملیات پیچیده بانکی در این ورطه تنها از طریق فناوری اطلاعات می تواند جوابگوی درخواست های بیشمار مالی در بازار سرمایه باشد چراکه امروزه با ورود به دنیای مجازی و ارتباطات راه دور است که خدمات بانکی توانسته است نمود واقعی تری از خود نشان دهد.

در این میان استفاده از تجهیزات مختلف صنعت فناوری اطلاعات در دنیای بانکداری الکترونیک ، اهمیت بیشتری پیدا کرده و با توجه به تنوع بسیاز زیاد این تجهیزات ، موضوع بکارگیری و استفاده صحیح از آنها به مسئله بسیار مهمی در این عرصه تبدیل شده است. از آنجائیکه کسب دانش فنی کافی برای استفاده از این تجهیزات در شبکه بانکی برای دست اندرکاران آن امری مشکل و زمان بر می باشد ، نقش شرکت های بزرگ فعال در زمینه ارائه خدمات و تجهیزات فناوری اطلاعات برای صنعت بانکداری کشور از اهمیت بالایی برخوردار است که بحث بروز بودن این خدمات و تجهیزات در عرصه های جهانی و همچنین توانایی قابل قبول پشتیبانی فنی برای این مهم از قابلیت های مورد نیاز این شرکتها می باشد.

با این توضیحات ، شبکه بانکی نیازمند استفاده از یک سیستم جامع و یکپارچه بصورت آنلاین ، جهت کنترل و پایش (مانیتورینگ) این تجهیزات در کل شعب گسترده خود در سطح کشور می باشد.


سپتفا به مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده‌سازی، پشتیبانی یا مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، خصوصا برنامه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزار رایانه می‌پردازد. به طور کوتاه، فناوری اطلاعات با مسائلی مانند استفاده از رایانه‌های الکترونیکی و نرم‌افزار سروکار دارد تا تبدیل، ذخیره، حفاظت، پردازش، انتقال و بازیابی اطلاعات به شکلی مطمئن و امن انجام پذیرد. فناوری اطلاعات متشکل از چهار عنصر اساسی انسان، ساز و کار، ابزار، ساختار است، به طوری که در این فناوری، اطلاعات از طریق زنجیره ارزشی که از بهم پیوستن این عناصر ایجاد می‌شود جریان یافته و پیوسته تعالی و تکامل سازمان را فراراه خود قرار می‌دهد:

هدف از ارایه این سامانه ایجاد تمرکز و یکپارچگی در حوزه کنترل و پشتیبانی تجهیزات بانکی می باشد. لذا مخاطبین این سامانه می تواند تمامی بانکها و موسسات مالی و اعتباری کشور از سمتی و شرکتهای فناوری اطلاعات مرتبط با فعالیت بانکی از سمت دیگر باشند.

در این سامانه امکان مدیریت کلیه تجهیزات بانکی مستقر در شعب که در رابطه با فناوری اطلاعات می باشند ، برای مسئولین بانک در واحد های انفورماتیک بصورت مرکزی فراهم شده است بطوریکه مدیریت هر استان بصورت جامع و دقیق می تواند وضعیت سخت افزاری و نرم افزاری این تجهیزات را در شعب تحت پوشش خود کنترل و پایش کرده و از این طریق بتواند بدنه اصلی سازمان خود را بصورت تمام وقت روی پا نگه داشته و بتواند سرویس دهی حداکثری با کلیه امکانات بانکی را به مردم ارائه داده و تعامل مناسب شرکت های طرف قرارداد بانک که در مواقع لزوم به بهترین وجه و در زمان مناسب باید امر سرویس دهی و پشتیبانی تجهیزات شعب را انجام دهند ، از طریق این سامانه رصد کرده و در صورت نیاز پیگیری نماید.

از طرفی با توجه به کثرت تجهیزات حوزه فناوری اطلاعات که در شعب بانکی استفاده شده است و همچنین تنوع زیاد شرکت هایی که به نحوی به این تجهیزات سرویس دهی می دهند ، همواره مسئولین بانکی را در رابطه با اطلاعات دقیق پشتیبانی تجهیزات خود با مشکل مواجه می سازد. لذا این سامانه برای مسئولین شعب بانکی این امکان را فراهم می سازد که اطلاعات جامعی از تجهیزات مستقر در شعبه را بصورت کاملا ساده در دسترس داشته باشند تا در صورت نیاز به بهترین وجه از آنها برای بقای سیستم بانکی استفاده کنند و در مواقع لازم که مشکلی بروز کرده است با اطلاعات دقیق بتوانند موضوع را در غالب اعلام خرابی به مرجع صحیح رسیدگی کننده منعکس سازند. نهایتا شرکت های پشتیبان تجهیزات فناوری اطلاعات بانکها توسط این سامانه از خرابی های تجهیزات تحت پوشش خود مطلع شده و با اعزام کارشناس به محل و رفع مشکل ، این پروسه مانیتورینگ را به اتمام می رسانند.

از آنجائیکه بیشتر تجهیزات استفاده شده در شعب بانکی به دلایل مختلف نمی توانند با استفاده از یک شبکه اختصاصی به مرکز مدیریت استان متصل شوند لذا مانیتورینگ سیستمی و آنلاین برای آنها مقدور نمی باشد لذا این سامانه با در نظر گرفتن کلیه مسائل امنیتی و همچنین با استفاده از بالاترین سطوح تجربه های کاربری (UX) توانسته است با نوآوری به این نیاز بزرگ پاسخ داده و با طراحی و پیاده سازی " سپتفا " بازار گسترده ای را در شبکه بانکی کشور ، هدف بگیرد.



Sepatfa-Banner-Central


سامانه پایش مرکزی بانک (Central Monitoring System)

قسمت اصلی سپتفا ، سیستم مانیتورینگ مرکزی بانک می باشد که در این قسمت تعاریف اصلی و اولیه شامل تعریف شعب و تجهیزات و همچنین شرکت های پشتیبان انجام می شود و سطوح دسترسی و تنظیمات سیستم در این قسمت انجام می شود.

حالت های پایش اطلاعات به دو روش مانیتورینگ برحسب شعبه و نیز مانیتورینگ برحسب تجهیزات است. همچنین مدیریت مرکزی با استفاده از نمودارها و گزارشات متنوع می تواند کارکرد تجهیزات شعب را کنترل کرده و موارد دارای اشکال که نیاز به سرویس و تعمیر دارد را پیگیری نماید.

کلیه رخداد های سیستمی در شبکه شعب تحت پوشش اعم از اعلام خرابی شعب و نیز رفع اشکالات شرکتهای پشتیبان ، در این سامانه ثبت شده و قابل پیگیری و گزارش گیری می باشند.



Sepatfa-Banner-Branch


سامانه پایش شعب بانکی (Branch Monitoring System)

کاربردی ترین قسمت سپتفا ، سیستم مانیتورینگ شعب بانک می باشد که ایده اصلی طرح از این قسمت ناشی شده است. مسئولین شعبه با استفاده از اطلاعات ثبت شده در خصوص تجهیزات و همچنین راهنمایی های انجام شده در این قسمت ، در ابتدا آنها را در راستای رفع مشکل بوجود آمده کمک رسانی می کند و در صورتیکه نیاز به راهنمایی بیشتر داشته باشند اطلاعات شرکت پشتیبان را در اختیار آنها قرار می دهد و در نهایت در صورت حل نشدن مسئله با اعلام خرابی در این سیستم ، " سامانه پایش مرکزی بانک " و نیز " سامانه پایش شرکت پشتیبان " را جهت اقدامات بعدی مطلع می سازد.

همچنین در پایان پس از مراجعه کارشناس شرکت مربوطه و رفع عیب تجهیزات ، با تائید رفع اشکال پروسه اعلام خرابی را به اتمام رسانیده و مجددا هر دو سامانه پایش مرکزی بانک و پایش شرکت پشتیبان را از انجام کار مطلع می سازد. در غیر اینصورت طبق دستورالعمل های سازمان جهت اقدامات بعدی ادامه روند پایش اطلاعات را دنبال می کند.



Sepatfa-Banner-Company


سامانه پایش شرکت پشتیبان (Company Monitoring System)

در این قسمت اعلام خرابی های ثبت شده توسط شعب تحت پشتیبانی به دفتر اصلی شرکت ارجاع داده می شوند که بایستی طبق ضوابط و مقررات فی مابین آن شرکت و بانک مذکور که در قرارداد آمده است ، نسبت به رفع اشکال تجهیزات و راه اندازی مجدد آن اقدام گردد.

مواردی از قبیل عدم پاسخگویی و نیز موارد خارج از گارانتی نیز در این سیستم در نظر گرفته شده است.